Zašto za učenje treba koristiti društvene mreže
Autor: Biljana Kulundžić, 17. 10. 2012.
U nastavku donosimo prijevod članka A Case for Using Social Networking for Learning, autora Arana Levasseura, koordinatora za tehnologiju u nastavi u San Francisco University High School.
Svjedoci smo jedne iznimno značajne pojave: Ljudi, povijesno podijeljeni zemljopisnim, kulturnim i vjerskim obilježjima, počinju se povezivati i surađivati na dosad neviđenoj razini. Pokretačka sila koja stoji iza ovog kreativnog vala su digitalni alati i mreže koji omogućuju nove oblike suradnje i stvaranja znanja.
Ono što započinje kao društveno umrežavanje razvija se u društvenu proizvodnju. Svjedočili smo kako su samoorganizirane skupine, koristeći društvene medije poput Twittera, Facebooka i Wikipedije, pokrenule revolucije diljem arapskog svijeta i za manje od 10 godina stvorile najznačajniji referentni niz djela na engleskom jeziku.
Unatoč cjelokupnom potencijalu uvođenja inovacija u okolne blogove, forume, wikije i društvene mreže, ipak postoji i mnoštvo kritičara. A institucije koje su najskeptičnije po pitanju koristi društvenih medija su one obrazovne. No postoji i nekolicina onih koje će od društvenih medija ostvariti više koristi.
Zašto za učenje treba koristiti društvene mreže
Zašto za učenje treba koristiti društvene mreže
U nastavku donosimo prijevod članka A Case for Using Social Networking for Learning, autora Arana Levasseura, koordinatora za tehnologiju u nastavi u San Francisco University High School.
Svjedoci smo jedne iznimno značajne pojave: Ljudi, povijesno podijeljeni zemljopisnim, kulturnim i vjerskim obilježjima, počinju se povezivati i surađivati na dosad neviđenoj razini. Pokretačka sila koja stoji iza ovog kreativnog vala su digitalni alati i mreže koji omogućuju nove oblike suradnje i stvaranja znanja.
Ono što započinje kao društveno umrežavanje razvija se u društvenu proizvodnju. Svjedočili smo kako su samoorganizirane skupine, koristeći društvene medije poput Twittera, Facebooka i Wikipedije, pokrenule revolucije diljem arapskog svijeta i za manje od 10 godina stvorile najznačajniji referentni niz djela na engleskom jeziku.
Unatoč cjelokupnom potencijalu uvođenja inovacija u okolne blogove, forume, wikije i društvene mreže, ipak postoji i mnoštvo kritičara. A institucije koje su najskeptičnije po pitanju koristi društvenih medija su one obrazovne. No postoji i nekolicina onih koje će od društvenih medija ostvariti više koristi.
Društveni mediji kao unapreditelji učenja
Svi mediji se razvijaju te ih se može upotrebljavati ili zloupotrebljavati. Pisanje se u početku pojavilo kao oblik vođenja zapisa u Mezopotamiji. Tek kasnije se počelo koristiti za zapisivanje priča, zakona i povijesti. No činjenica da su se neki pojedinci služili pisanjem iz ovih plemenitih pobuda nije spriječila druge da se njime služe za širenje propagandne, mržnje, nemorala i tračeva.
Umjesto da se usredotoče isključivo na probleme, nastavnici bi trebali eksperimentirati s načinima na koje ovi novi oblici društvenih medija mogu unaprijediti učenje. Budući da društveni mediji omogućuju suradnju, nastavnici se trebaju zapitati koje se društvene dimenzije učenja mogu unaprijediti korištenjem tih alata i mreža?
Srećom, dojmljiva i čuvena studija o važnosti društvene interakcije pruža nam dragocjen uvid. Richard J. Light, profesor na poslijediplomskom studiju obrazovanja na Harvardu, otkrio je da je jedan od najznačajnijih čimbenika učenja kod studenata njihova mogućnost sudjelovanja u grupama za učenje. Ukratko, rezultati studije svode se na sljedeće: razumijevanje se društveno izgrađuje putem interakcije s drugima. To znači da se moramo više usredotočiti na najučinkovitije načine učenja, a znakovi ukazuju na društvenu interakciju.
Učenje kroz sinergiju
Od početaka evolucijske avanture u savanama istočne Afrike, ljudi su bili društvena bića. Iako možemo razmišljati i stvarati u izolaciji, kada radimo, dijelimo zadatke i razmjenjujemo iskustva unutar zajednice, stvara se sinergija. Ako je cjelina veća od zbroja svojih dijelova, znači da se pojačava snaga grupnog rada. Clay Shirky, profesor interaktivnih telekomunikacija na Sveučilištu New Yersey, u svojoj knjizi pod nazivom Cognitive Surplus: Creativity and Generosity in a Connected Age napisao je sljedeće: "središnji položaj grupnog rada u ljudskom životu znači da će sve što mijenja način funkcioniranja grupe imati duboke posljedice na sve ostalo – od trgovine i vlade do medija i religije."
Društveni mediji imaju mogućnost uvesti revoluciju u naš model učenja, preobražavajući studente pojedince iz skladišta informacija u pametne čvorove unutar dinamične i međuovisne mreže učenja. Služeći kao vezivno tkivo okruženja učenja -- bez obzira radi li se o razredu, školi ili zajednici organiziranoj oko zajedničkih interesa -- društveni mediji mogu poboljšati komunikaciju, suradnju i rješavanje problema studenata združivanjem različitih stajališta. Razmjenom stajališta možemo bolje sagledati cijelu sliku. A šira slika povećava našu sposobnost inovacije i rješavanja problema.
Steve Jobs, bivši direktor Applea, u razgovoru za časopis Wired 1996., rekao je da bez različitih iskustava i stajališta nećemo dobiti dovoljno točaka koje trebamo spojiti da bismo dobili konačnu sliku, već ćemo dobiti vrlo linearna rješenja bez šireg sagledavanja problema. Društveni mediji donose nam čitavu galaksiju točaka, a kroz obrazovanje možemo učenicima i studentima pružiti alate koji će im pomoći da započnu njihovo povezivanje.
Članak je izvorno objavljen i preuzet s internetskih stranica portala MediaShift.
Pedagogijski časopisi
- Metodika – časopis za teoriju i praksu metodika u predškolskom odgoju, školskoj i visokoškolskoj izobrazbi
- Metodički ogledi – časopis za filozofiju odgoja Hrvatskog filozofskog društva
- Napredak – časopis za pedagogijsku teoriju i praksu
- Školske novine – tjednik za odgoj i obrazovanje
- Ekvilibrij – časopis studenata pedagogije Hrvatske
Video upute za e-Dnevnik za učiteljice i predmetne učitelje
Prijava u sustav i promjena PIN-a
Ažuriranje izostanaka i alarmi
Evidencija pisanih zadaća i lektira
Kako dodati izborne predmete učeniku?
Razrednici u administraciji predmeta:
odabiru dodavanje predmeta:
U prozoru za dodavanje predmeta potrebno je kao status predmeta odabrati (izborni), a pri dnu prozora 'Dodaj svim učenicima' odabrati NE
Nakon toga u administraciji učenika:
Kako dodati dodatnu i dopunsku nastavu?
Razrednici u administraciji predmeta:
odabiru dodavanje predmeta:
U prozoru za dodavanje predmeta potrebno je odabrati predmet iz kojeg se održava dodatna ili dopunska nastava.
Kao status predmeta odabrati (dodatna nastava) ili (dopunska nastava) a pri dnu prozora 'Dodaj svim učenicima' odabrati NE
Na ovaj je način potrebno dodati sve predmete iz kojih se održava dodatna ili dopunska nastava u razrednom odjelu.
Nakon toga u administraciji učenika:
Kako dodati dodatnu i dopunsku nastavu?
Razrednici u administraciji predmeta:
odabiru dodavanje predmeta:
U prozoru za dodavanje predmeta potrebno je odabrati predmet iz kojeg se održava dodatna ili dopunska nastava.
Kao status predmeta odabrati (dodatna nastava) ili (dopunska nastava) a pri dnu prozora 'Dodaj svim učenicima' odabrati NE
Na ovaj je način potrebno dodati sve predmete iz kojih se održava dodatna ili dopunska nastava u razrednom odjelu.
Nakon toga u administraciji učenika:
Evidencija dodatne i dopunske nastave
Predmete dodatne i dopunske nastave mozete unijeti u razred i pridruziti ucenicima. Predmet se kao takav, niti eventualne ocjene, ne prenosi u eMaticu na popis predmeta, vec samo na popis dodatne odnosno dopunske nastave u kartici "Predmeti i ispiti", sto se ne ispisuje na svjedodzbi. Dakle, mogucnost unosa ocjena postoji ako je zelite koristiti, ali te ocjene ne ulaze u prosjek u e-Dnevniku niti se prenose u eMaticu. Ucenike koji samo privremeno pohadjaju dopunsku ili dodatnu nastavu uskoro cete moci staviti u status pasivno unutar te dopunske ili dodatne nastave jednom kada je prestanu pohadjati. Izostanke također mozete upisivati no oni se ne pribrajaju ukupnim izostancima ucenika i nece se pojavljivati u izvjestajima.
Pojašnjenje i odgovor je dala Služba za korisnike CARNeta.
Kontakti
Kako dodati nove kontakte?
Razrednici u administraciji učenika:
odabiru učenika s popisa, pa u izborniku koji se pojavi biraju kontakte:
Pojavit će se tablica s postojećim kontaktima uz mogućnost dodavanja novih.
Svim učenicima su u početku upisana imena roditelja, a ostala polja kontakata su prazna:
Da bi se promijenili ili dopunili postojeći kontakti potrebno je kliknuti na red koji želimo mijenjati (dopunjavati). Otvorit će se prozor:
u kojem se mogu upisati poznati kontakt podaci.
U zadnjem redu se bira želi li roditelj primati automatske obavijesti o izostancima djeteta. Ovo se može u toku godine mijenjati. (Potrebno je imati pisanu suglasnost roditelja).
Kako slati automatske obavijesti roditeljima o izostancima?
Roditelji trebaju razredniku donijeti popunjenu
Suglasnost o primanju obavijesti o izostanku djeteta
koju mogu ispisati s web stranice škole. Razrednik u kontakte učenika upisuje e-mail adrese koje su roditelji naveli u Suglasnosti (po uputama za dodavanje kontakata) i označava Da u zadnjem redu.
Dnevnik rada
Što napraviti ako je rubrika u koju trebam upisati sat već popunjena?
Upišite sat u istu (popunjenu) rubriku. Razrednik će prijaviti administratoru grešku.
Administrator će "premjestiti" pokrešno upisan sat na njegovo pravo mjesto.
Što napraviti ako treba obrisati nastavni sat, ocjenu ili bilješku?
Brisanje pogrešno upisanih ocjena, bilješki ili radnih sati u e-Dnevniku administrator može napraviti isključivo nakon pisanog zahtjeva.
Zahtjev školskom administratoru za brisanje zapisa u e-Dnevniku može se poslati:
- mailom na E MAIL ADRESU ADMINISTRATORA ŠKOLE
- sms porukom
- popunjavanjem obrasca Zahtjev školskom administatoru
Učenici su pisali pisanu zadaću. Što je potrebno upisati u e-Dnevnik?
Nakon što su učenici imali pisanu provjeru znanja potrebno je u izborniku Pregled rada upisati podatke o provedenim pisanim zadaćama.
Odabrati:
Klikom na "Unos" otvara se prozor u koji se upisuju podaci o pisanoj provjeri znanja.
U bilješku se obično upisuje naziv, a dobra je praksa upisati i postotak riješenosti testa i distribuciju ocjena u razredu.
Datum izrade je datum kada su učenici test pisali.
Datum ispravka je datum kada je ocjena unešena u e-Dnevnik.
Nakon unosa podataka klikom na naziv predmeta dobije se popis svih do sada pisanih zadaća s podacima o datumu pisanja i ispravka, te postotku prolaznih ocjena.
Klikom na olovčicu pored svakog pojedinog testa otvara se izbornik u kojem je moguće odabrati uređivanje podataka o testu, brisanje teste i postavljanje datoteke.
Potrebno je kliknuti na "Postavi datoteku" pa na računalu odabrati datoteku testa (najčešće .pdf ili .doc) i postaviti je u e-Dnevnik.
Nakon postavljanja datoteke u popisu testova će se u posljednjem stupcu pojaviti popis datoteka:
Ovako postavljene pisane zadaće u e-Dnevnik su dostupne razrednicima koji ih mogu pokazati roditeljima na informacijama za roditelje i na taj način im pružiti uvid u sadržaj pisanih testova znanja koja su učenici pisali (u skladu s Pravilnikom o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi).
Dobra je praksa prilikom grupnog unosa ocjena pisane provjere znanja svim učenicima uz naziv pisane provjere upisati i postotak riješenosti provjere razreda. A onda svakom učeniku u bilješke dopisati njegov postotak riješenosti provjere. Na ovaj način učenici svoj rezultat lako mogu usporediti s ostalima u razredu.
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |